Věci, za které zaplatíte spoustu peněz, ale doufáte, že je nebudete muset použít
Každý jsme svého štěstí strůjcem. Částečně. Občas přírodě neporučíme. Laviny jsou naprosto přirozeným fyzikálním jevem. Všichni freerideři, skialpinisti, horolezci a podobní dobrodruzi by měli vědět, co a jak při pohybu ve volném terénu. Co by všichni ti, kteří k životu potřebují trochu toho vzrušení, měli vědět, než se pustí střemhlav zážitkům?
O tom jak laviny vznikají, jaké jsou lavinové stupně a jaká je pravděpodobnost, že lavinu přežijete jsme psali již v minulých článcích. Dnes se podíváme na to, jak se do terénu připravit a jak se chovat, když se ocitneme uprostřed laviny.
Laviny padají od Čech až po Himaláje. Záleží na spoustě ovlivňujících faktorů. Problematika lavin je velice složitá a na jejich porozumění nestačí ani celý náš život. Přesto se však musíme s maximální pečlivostí připravit na výlet do horského zasněženého volného terénu.
DŮSLEDNÁ PŘÍPRAVA
Nejdůležitější část výpravy. Vždy je nutné si kromě materiálního vybavení apod. naplánovat přesnou trasu, zjistit aktuální předpověď počasí, vyhodnotit, co charakter počasí uplynulých 3 dní udělal pravděpodobně se sněhem, jaké je lavinové nebezpečí na naší trase ale i nad plánovanými traverzy, únikové cesty v případě zhoršení počasí, zjistit si přesný místopis a ideálně někomu sdělit své plány.
Dále by měl každý účastník vědět, jak se chovat při pohybu ve volném terénu. Na kritických místech se při sjezdu nezastavovat, hůlky nemít navlečené na zápěstí za poutka, na batohu mít rozepnuté pásky přes hrudník a břicho (pokud se nejedná o batoh s airbagem.
Proč? Při zastavení na exponovaném místě můžete utrhnout lavinu. Další dvě základní pravidla jsou pro případ střetnutí s lavinou, kdy je potřeba mít uvolněné všechny věci, které by nám mohly ztížit pohyb v pohybující se lavině.
VYBAVENÍ – LAVINOVÝ VYHLEDÁVAČ, SONDA, LOPATKA
Ačkoliv můžeme mít sebelepší vybavení, nebudeme-li ho schopni umět správně použít, jako bychom ho neměli. Proto bychom neměli podcenit trénink práce s lavinovým vyhledávačem, sondou a lopatou. Stopovat si čas a všechny tyto činnosti se snažit zautomatizovat. V případě pohromy musí člověk přepnout na autopilota a okamžitě. V tréninku se říká, že by měl člověk zavaleného najít do 8 minut. 15 minut je pro život zavaleného hraniční. Těžko na cvičišti, lehko na bojišti. Při reálné situaci nám nalezení zavaleného bude trvat pravděpodobně déle, než v laboratorních podmínkách na zahradě, proto maximálně těch 8 min.
Lavinový vyhledávač neboli pípák
Věc, díky které člověka dokážeme najít v lavině či se kterou nás v lavině dokáží najít. Má tedy dvě funkce – vysílání signálu – „send“ a vyhledání signálu – „search“. Nejmodernější pípáky dokážou v současné době najít signál na 60 m. Většinou má pípák displej, kde v modu „search“ píše, jak daleko je od něj vzdálený pípák v modu „send“. Současně s tím pípá, přičemž s přibližující se vzdáleností přidává na intenzitě frekvence či hlasitosti.
Vždy by měl mít člověk tuto věc co nejblíže k holému tělu, aby ji za žádnou cenu nemohl ztratit. V momentě, kdy je na túře vše v pořádku, mají všichni účastníci pípák v modu „send“ pro případ nešteští. V případě pohromy si musí všichni nezasažení přepnout svůj pípák do modu „search“, aby nerušili signál skutečně zavaleného lavinou.
Sonda
Když nás pípák dovede k místu, kde se zavalený pravděpodobně ocitá, a my si prostřednictvím křížového pohybu pípákem určíme nejpřesnější místo hledaného, pícháním sondou do sněhu najdeme přesně našeho dobrodruha. V ten moment už máme připravenou lopatku na vyhrabání našeho kamaráda.
Airbag
Neboli batoh, který v sobě schovává airbag se vzduchovou bombou a v případě spuštění laviny jej zatáhnutím za šňůrku aktivujeme. Měl by držet člověka u hladiny. Statistiky slibují, že život dovede zachránit 90 % zavalených osob. Pořád tam je těch 10 významných procent. Jedná se o poměrně novou poměrně drahou pomůcku.
Svatou trojici (pípák, sonda, lopadka) by měl mít vždy při sobě. Při záchranné akci musí být všichni při smyslech. Adrenalin odvede dost velkou práci za nás a v daný moment ze sebe vymáčkneme maximum. Pokud hledá více lidí najednou, je potřeba si rozdělit činnosti – volání o pomoc (na tel. číslo 112 či 1210 (pouze v ČR) a vždy vím, kde se přesně nacházím), vyhledávání, příprava sondy, lopatky, sledování situace nad místem nehody (pro případ, že by se strhla další lavina). Kdekdo by si mohl říct, že když už se blížíme k zavalenému a budeme nad ním včas, uslyšíme jeho volání, ale bohužel. Člověk pod sněhem slyší, co se děje nad ním, ale lidé nad ním jej neuslyší.
V příštím článku odpovíme na otázku, jak se chovat při lavině. Sledujte nás tedy na Facebooku a Instagramu, ať vám neunikne!
Hodnotit článek (1-nejhorší, 5-nejlepší)
Počet hodnocení: 7 | Průměrné hodnocení: 4.14
Nejlepší: 5 | Nejhorší: 2
Dále čtěte:
Celý týden byly naším tématem laviny. Dnešním článkem tuto sérii ukončíme. Doufáme, že tyto rady nebudete muset nikdy využít. Ale jelikož štěstí přeje připraveným, čtěte pozorně. Když už se...
celý článekCelý týden byly naším tématem laviny. Dnešním článkem tuto sérii ukončíme....
celý článekČasto slýcháme, že se v horách utrhla lavina. Vždy si jen přejeme slyšet, že pod ní nikdo nezůstal. V druhém článku na téma lavin zjistíte, jaká je pravděpodobnost přežití? A kdy do hor raději...
celý článekČasto slýcháme, že se v horách utrhla lavina. Vždy si jen přejeme slyšet, že...
celý článek