Bezpečnost chování na sjezdovce aneb 10 pravidel FIS
Bezpečnost především. Na hory jezdíme především za pěknými zážitky, pohodou a odpočinkem. Není tedy třeba si pobyt kazit nešťastnými událostmi, kterým nepatřičným chováním na sjezdovce bohužel nahráváme. Chovejme se tak, jak bychom si přáli, aby se k nám chovali jiní a dbejme na ochranná vybavení. Povíme si něco o kodexu bezpečného chování na sjezdovce, a jaké vybavení nám může zachránit i život.
CHOVÁNÍ NA SJEZDOVCE
Mezinárodní lyžařská federace (FIS) sestavila 10 pravidel tykajících se bezpečného pohybu na sjezdovce.
Je vám známých všech 10 pravidel FIS?
1. Ohled na ostatní lyžaře
Každý lyžař nebo snowboardista se musí neustále chovat tak, aby neohrožoval nebo nepoškozoval někoho jiného.
2. Zvládnutí rychlosti a způsobu jízdy
Každý lyžař nebo snowboardista musí jezdit s přiměřeným odstupem a s ohledem na vzdálenost, na kterou vidí. Svou rychlost a svůj způsob jízdy musí přizpůsobit svému umění, terénním, sněhovým a povětrnostním poměrům jakož i hustotě provozu.
3. Volba jízdní stopy
Lyžař nebo snowboardista přijíždějící zezadu musí svou jízdní stopu zvolit tak, aby neohrožoval lyžaře jedoucího před ním. Jinými slovy, za srážku může vždy ten, kdo přijíždí shora, ačkoliv člověk před ním udělal něco neočekávaného (například bezdůvodně rychle zabrzdil uprostřed sjezdovky či se bez rozhlédnutí rozjel).
4. Předjíždění
Předjíždět se může ze shora nebo zespoda, zprava nebo zleva, ale vždy jen s odstupem, který poskytne předjížděnému lyžaři či snowboardistovi pro všechny jeho pohyby dostatek prostoru.
5. Vjíždění a rozjíždění
Každý lyžař nebo snowboardista, který chce vjet do sjezdové tratě nebo se chce po zastavení opět rozjet, se musí rozhlédnout nahoru a dolů a přesvědčit se, že to může učinit bez nebezpečí pro sebe a pro ostatní. Prosím! V autě na křižovatce či pěšky na přechodu se také dobře rozhlédneme, než se rozjedeme či uděláme krok vpřed. Naše chování na sjezdovce by mělo být čitelné.
6. Zastavení
Každý lyžař nebo snowboardista se musí vyhýbat tomu, aby se zbytečně zdržoval na úzkých nebo nepřehledných místech sjezdové tratě. Lyžař nebo snowboardista, který upadl, musí takové místo uvolnit co nejrychleji. Pro bezpečnost naší a našeho okolí je vhodné, aby ostatní poznali, že se chystáme zastavit. Pro zastavení vždy volíme přehledné místo. Tedy na kraji sjezdovky a v žádném případě se nezdržujeme pod hupem, kdy vás shora jedoucí lyžař či snowboardista nemůže vidět.
7. Stoupání a sestup
Lyžař nebo snowboardista, který stoupá nebo sestupuje pěšky, musí používat okraj sjezdové tratě.
8. Respektování značek
Každý lyžař nebo snowboardista musí respektovat značení a signalizaci. Pracovníci lyžařských středisek moc dobře ví, proč na místo danou značku umístili. Je-li sjezdovka zavřená, existuje k tomu důvod. Porušování těchto značek je nebezpečné a život ohrožující. Nebudeme-li značení dbát, bez větších obtíží nám v lepším případě odeberou skipas.
9. Chování při úrazech
Při úrazech je každý lyžař nebo snowboardista povinen poskytnout první pomoc. Pokud jsme svědky nešťastného pádu, měli bychom se o raněného postarat v rámci našich možností. Tj. poskytnout první pomoc, zavolat horskou službu a dané místo vyznačit. Telefonní číslo na HS dané lokality můžete zjistit na www.horskasluzba.cz nebo si do telefonu uložit univerzální +420 1210. HS se vás bude ptát na stav raněného, jakým způsobem se incident přihodil a kde se nacházíte. Dané místo vyznačíte několik metrů nad vámi zapíchnutými zkříženými lyžemi.
10. Povinnost prokázání se
Každý lyžař nebo snowboardista, ať svědek nebo účastník, ať odpovědný nebo ne, je povinen v případě úrazu prokázat své osobní údaje.
Na horách je krásně. Jsou tam správní lidé. Přispějme té čistotě hor i naším chováním.
Vybavení
HELMA
Dnes už na sjezdovce potkáte jen výjimečně návštěvníků, kteří by neměli helmu. Je podstatnou součástí lyžařské i snowboardové výbavy. Používáme jí i přesto, že jsme dobrými lyžaři a máme svoji jízdu pod kontrolou. Nevíme však co je v ostatních. Chrání při samotném pádu a výrazně snižuje riziko poranění hlavy při střetnutí s jiným účastníkem sjezdovky.
Helma by měla sedět a být pohodlná. Neměla by překážet, a když nám bude slušet, také to nebude od věci. O to raději ji budeme nosit. Jako bonus je, že neprofoukne při nepříznivém počasí. Helmy i chrániče páteře prochází různými certifikovanými testy a můžeme těmto pomůckám důvěřovat. Pokud helma zaznamená maximální náraz, rozpadne se na dvě poloviny. Pohltí do sebe tlak z nárazu a odnese to její konstrukce. Zažijeme-li s helmou opravdu velký naráz, kdy už nám následně potřebujeme něčí pomoc, měli bychom ji vyměnit. Mohla by obsahovat malou trhlinku.
Nastavitelné kolečko vzadu na helmě není vzhledem k rázu pádu ideální. Bezpečnější jsou helmy se skeletonem chránící i uši. Při pádu chrání dolní čelist. Lehce však mohou zužovat zorný úhel.
CHRÁNIČ PÁTEŘE
Neboli páteřák. Není levnou záležitostí, ale páteř máme jen jednu. Hlavním důvodem, proč si ho obléct je především střed shora s jiným lyžařem či snowboardistou. Vyrábí se s popruhy či je zabudovaný ve vestě. Pokud si ho oblečeme, neměl by nám bránit v pohodlném pohybu. Pokud nad nějakým uvažujete, vyzkoušejte si s ním v obchodě možné i nemožné pohyby. Je nepříjemné, když se vysouvá vzhůru. Též je možné ubrat na jedné vrstvě oblečení. Poměrně dost hřeje.
Hodnotit článek (1-nejhorší, 5-nejlepší)
Počet hodnocení: 7 | Průměrné hodnocení: 4.86
Nejlepší: 5 | Nejhorší: 4
Dále čtěte:
Většina z nás právě brázdí sjezdovky v Čechách či zahraničí. I my jsme vyrazili. A všimli jsme si, že každý rok potkáváme na horách ty stejné typy lidí.
celý článekVětšina z nás právě brázdí sjezdovky v Čechách či zahraničí. I my jsme...
celý článek
Máme tu Vánoční prázdniny, kdy se plno z nás se chystá na hory.
Někteří jako instruktoři, někteří jako rodiče a někteří jen tak za sněhem, večírky, odpočinkem. Dnešní článek je věnován...
Máme tu Vánoční prázdniny, kdy se plno z nás se chystá na hory.
Někteří jako...